Як скласти на права у Києві без хабарів у 2023 році: Іспит у ТСЦ, вибір інструктора, поради на практичний та теоретичний іспит

0
112

Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році: іспит у ТСК, вибір інструктора, поради з практичного та теоретичного іспиту

Деякі водії зі стажем взагалі не вірять, що можна чесно здати права.

Особистий досвід складання іспиту в сервісному центрі, який допоможе майбутньому водієві впевнено почуватися за кермом під час іспиту

«Сам не хочеш віддавати, плати 100 доларів і не парься, я сам орендував на жирі і дуже добре їжджу», — каже таксист дорогою до сервісного центру МВС. Я багато разів чув ці слова під час навчання. Досвідчені водії рекомендують брати хабар, автошкола може м'яко натякнути на хабар, зрештою, ваше терпіння теж може луснути. Але не здавайся. У цій статті я розповім про свій досвід здачі на права і поділюся лайфхаками, які допоможуть стати безпечним водієм і чесно отримати заповітний «пластик».

Здача на права в Україні у 2023 році: ключові зміни порівняно з минулими роками

Процедури іспиту можуть бути змінені будь-коли. Шляхи іспиту можуть бути змінені, доповнені, укорочені, але змінюється порядок іспиту.

Рік тому, наприклад, практика була поділена на два етапи:

  1. Іспит на місці;
  2. Іспит у місті.

Тобто водій попередньо на місці демонстрував уміння виконувати маневри - паркування, поворот і т.д. У місті потрібно було проїхати лише короткий маршрут.

Практичний іспит тепер проводиться на один етап. Отже, інструктор може вимагати від вас припаркувати машину у місті, зробити розворот чи інший маневр у місті. Тепер паркування не між стовпами, а між реальними автомобілями у місті.

Тобто іспит ускладнився. При цьому від вас не потрібно нічого надприродного, адже ці маневри щодня здійснюють тисячі водіїв, подорожуючи маршрутом робота-будинок.

Тобто відточування вміння паркуватися, повертати, в'їжджати у правильні смуги у місті – це об'єктивно здорова вимога, яка допоможе убезпечити себе та інших учасників дорожнього руху під час водіння.

З червня скласти практичний іспит можна лише на автомобілі сервісного центру. Я здав 27 травня, а отже встиг пройти автошколу машиною.

Ця вимога викликає суперечки у розмовах з інструкторами. Сісти у незнайому машину і одразу ж виїхати на ній у місто буває непросто навіть досвідченим водіям, не кажучи вже про новачків.

Але тут є Лайфхак. Ви можете ознайомитись з автопарком сервісного центру та обрати автошколу з відповідним автомобілем. Наприклад, якщо сервісний центр, умовно Skoda Citigo, то ідентичним автомобілем буде Vokswagen UP або Seat Mii. Навіть якщо ви виберете для навчання автомобіль, відповідний екзамену за розміром і класом, вам не важко проїхати на ньому маршрут.

Про самі маршрути варто поговорити окремо.

Екзаменаційні маршрути для складання іспиту в Києві: чи варто їх зубрити

Про це не завжди говорять в автошколі, але маршрути іспитів публікуються на сайтах сервісних центрів і ви можете ознайомитися з ними прямо зараз. Наприклад, ось як виглядає екзаменаційна доріжка №1 у ТСК МВС №8041 з офіційного сайту МВС:

Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році: іспит у ТСК, вибір інструктора, поради з практичного та теоретичного іспиту

Інструктор скаже вам, що інспектор може відхилитися від маршруту, але насправді цього майже ніколи не відбувається. Тут є логіка — слідуючи чіткому маршруту, екзаменатор позбавляє себе непотрібних звинувачень у упередженості.

Тому слід відразу приготуватися до того, що якщо на початку шляху вас умовно попросили повернути праворуч, то на вас чекає один маршрут, якщо ліворуч – інший. Так ви зможете заздалегідь побудувати в голові шлях і заздалегідь знати, що на вас чекає через 100, 200 або 500 метрів.

Чи означає це, що вам потрібно зубрити квадрати? - Точно ні.

Завдання інструктора — навчити їздити містом, адже машина — не трамвай, а отже, якщо на дорозі буде ремонт (що, до речі, буває і з екзаменаційними маршрутами), доведеться шукати об'їзд. Для цього потрібно вміти керувати. Але й вивчати маршрути потрібно, без зайвого фанатизму.

Як вивчити екзаменаційний маршрут у три етапи

Як було сказано вище, «балуватися» маршрутами з інструктором — марна трата сил. Краще витратити гроші на уроки водіння, а перед іспитом присвятити 2-3 уроки водінню маршрутами, які проїхати на іспиті.

Загалом самостійне «домашнє опрацювання» маршрутів я розділив на 3 етапи:

  1. Вивчення маршруту на карті
  2. Вивчення маршруту на Youtube
  3. Індивідуальний обхід маршруту

Далі зупинимося докладніше кожному з етапів.

Екзаменаційний маршрут на гугл-картах: на що звертаємо увагу насамперед

Знайшовши маршрути на сайті сервісного центру, ознайомтеся з вказівниками на схемах. Зазвичай на дорозі на вас чекають такі ж знаки (можуть бути додані тимчасові знаки).

Перегляд маршруту через Google Maps за допомогою сервісу «Перегляд вулиць».

Так ви зрозумієте, скільки смуг, де є місця для поворотів, які знаки там встановлені на момент фото.

Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році: іспит у ТСК, вибір інструктора, поради з практичного та теоретичного іспиту

Уважно стежте за маршрутом на карті, враховуйте розв'язки, розбирайтеся де скільки місця. Але пам'ятайте, що картинки можуть бути актуальними і для 2015 року (як зображення вище). Отже, знаки могли змінитися з того часу.

Ознайомившись із самим маршрутом, і приблизно розібравшись із розташуванням іншими вулицями, переходьте до роликів на Youtube.

Екзаменаційні маршрути у Києві в Youtube: як їх шукати

Автошколи записують маршрути на відеореєстратор, пояснюють де і чому не можна паркуватися, де варто звернути увагу на знак, на якому перехресті краще повернути.

Знайти маршрути нескладно. Просто введіть у пошук номер ТСК (сервісного центру) та слово «маршрут». У моєму випадку - "TCS 8041 Route".

Мені пощастило, у мене було три інструктори за маршрутом з коментарями. Будь обережний. Маршрути змінюються, а це означає, що вам потрібні найсвіжіші відео доступні на Youtube.

Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році: іспит у ТСК, вибір інструктора, поради з практичного та теоретичного іспиту

Ви повинні уважно дивитися відео та звертати увагу на деталі. Особисто я переглядав маршрути 2-3 рази, поки їхав у метро на роботу.

Третій етап – особисте знайомство з маршрутом

Озброївшись велосипедом, я їздив маршрутами, зупинявся на перехрестях і спостерігав за поведінкою водіїв.

Дуже цікаво спостерігати за маневрами водіїв на найскладніших ділянках. Можна оцінити, де і як водії віддають пріоритет іншим водіям, хто з якої смуги з'їжджає і т.д. Ведучи машину та концентруючись на власному маневрі, логічно, що ми не відволікаємось на аналіз поведінки інших учасників руху. Дивитися на перехрестя, спокійно попиваючи каву, це зовсім інший рівень сприйняття.

Частина одного з маршрутів теж проходила КАДом, і коли я проїжджав його на маршрутці, то завжди намагався оцінювати дії інших водіїв.

Звикайте думати як водій, думайте про дорогу, стежте за іншими автомобілями навіть сидячи на пасажирському сидінні. Це допоможе вам зрозуміти логіку їхніх дій і зрештою зіграє вам на руку на іспиті.

Чи може інспектор під час іспиту вас підставити і що в такому разі робити

Поки я готувався до іспиту, я неодноразово чув, що інспектор нібито може попросити вас здійснити маневр, який порушує правила дорожнього руху, за кермом або навіть різко натиснути на резервне гальмо, щоб підняти вас.

У диспетчера дійсно є технічна можливість втрутитися, а в деяких випадках він може пригальмувати.

До того ж, коли я здавав, був такий випадок. Потім за допомогою дублюючих педалей інспектор вичавив зчеплення і різко загальмував, коли студент мало не перекинув собаку, що вибіг на дорогу.

При загрозі виникнення надзвичайної ситуації завдання інспектора, очевидно, полягає в тому, щоб запобігти цьому. І в даному конкретному випадку іспит буде провалено, а дії інспектора повністю виправдані.

Адже в інструкції про порядок складання іспиту зазначено, що «фахівцю установи забороняється втручатися в хід практичного іспиту, за винятком випадків, коли команди екзаменатора, якщо вони виконуються, передбачають порушення правил дорожнього руху чи створення надзвичайної ситуації»

Якщо контролер (чисто теоретично) без причини натискає на педаль і автомобіль гальмує або зупиняється, студент може подати скаргу, вказавши, що контролер втрутився в процес.

У цьому випадку комісія оцінить відео з реєстратора та дійти висновку, що об'єктивних причин уповільнення не було, а інспектор має дати пояснення своїм діям.

Крім того, за новими правилами в машині має бути встановлено не 2 камери (на дорозі та в салоні), а чотири (у тому числі на ногах у інспектора), що унеможливлює і запобігання, і допомогу (так зване «управління») інспектором . (Примітно, що у травні міністр внутрішніх справ Юрій Клименко оголосив про додаткові камери).

Також поширена помилка, що контролер може попросити порушити правила, що «підставить» водія.

В інструкції про порядок складання іспитів на отримання права керування транспортним засобом та видачі посвідчення водія чітко зазначено, що «під час іспиту екзаменатору забороняється віддавати команди, виконання яких може призвести до порушення правил дорожнього руху або створення надзвичайної ситуації».

Тобто, якщо інспектор вимагає, щоб ви припаркувалися «на найближчому місці», то «на найближчому місці, де дозволена зупинка».

Як інспектор може легально "підставити" неуважного водія. Особистий приклад

При першій спробі скласти іспит посеред траси інспектор запитав: «Чому б вам не включити третю передачу?». Потім я спокійно розігнав машину до 40 км/год і перейшов на третю, щоб продемонструвати, наскільки добре я володію машиною.

На жаль, я відволікся, подивився на лівий бік дороги та пропустив знак 20 км/год. Отже, перевищивши швидкість у 2 рази, я провалив першу спробу скласти іспит.

Назад інспектор сказав, що помітив, що я не дивлюся на знак обмеження швидкості, тому він подав мені сигнал на третій передачі, щоб переконатися, що я справді пропустив його.

У тій ситуації мені довелося повідомити інспектора, що ми рухаємось у зоні «20» і не розганяємося, але я сприйняв його питання як пряму директиву, прискорився та «завалив» іспит.

Інший приклад – під час другої спроби виїжджаємо з другорядної дороги на головну. Праворуч знаходиться довколишня другорядна дорога. Якщо не вивчати маршрут і не дивитися на покажчики, то може здатися, що ця стежка — лише заїзд на довколишню територію.

Але знаючи, що дорога межує праворуч, під'їжджаю до головної дороги, не ввімкнувши правий поворотник.

Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році: іспит у ТСК, вибір інструктора, поради з практичного та теоретичного іспиту

Чому ти не ввімкнув правий поворотник? - цікавиться інспектор

— Щоб не вводити в оману інших учасників дорожнього руху, які можуть подумати, що я буду другорядним

- Де включити правий поворотник?

- При наближенні до головної дороги.

Така відповідь інспектора влаштувала і я пішов далі складати іспит. До речі, у такій ситуації один із курсантів заздалегідь увімкнув правий поворотник, що для нього вважають помилкою.

Важливо розуміти, що завдання інспектора зрозуміти, наскільки добре ви орієнтуєтеся на дорозі. Тому важливо звернути увагу на вимоги та перед їх виконанням проаналізувати, наскільки ці вимоги відповідають дорожнім умовам.

Як скласти іспит з теорії у 2023 році

Дивно, але досі поширений міф, поширений ще за радянських часів, що на теоретичному іспиті є нібито подвійні квитки, де є подвійні вибори, і обравши один з них, вам все одно зарахують помилку. Це помилка.

Всі квитки доступні у відкритому доступі в різних практичних формах - у вигляді паперових книг (рідше) або у вигляді додатків (частіше)

Я використав офіційну програму для підготовки до іспиту, щоб купити абонемент, який (коштує 300 гривень на 3 місяці) вам обов'язково запропонують в автошколі.

Підписка дає можливість не лише розгадати всі квитки (їх кілька сотень), а й прочитати коментарі до них від інструкторів з водіння.

Щоб переглянути всі тикети та прочитати коментарі до них, я витратив близько тижня, витрачаючи на цей процес по кілька годин щодня.

У результаті теоретичний іспит я склала за 5 хвилин із відведених 20 хвилин і без помилок. Теоретичний іспит, який часто лякає майбутніх водіїв більше, ніж практичний, насправді є найлегшою частиною вашої подорожі. Але тільки якщо ставитись до цього дуже відповідально.

Складання іспиту також відбувається під камерами. Якщо вдома ви склали квитки без помилок, на іспиті проблем не буде.

Слід зазначити, деякі квитки можуть виявитися зайвими. Від майбутніх водіїв можна почути фрази на кшталт «навіщо мені знати, де які вогні біля вагона», або «навіщо мені, водієві автомобіля, розуміти світлофори для трамвая».

Ця інформація дає вам уявлення про те, де і як будуть рухатись інші учасники дорожнього руху, а значить, ви знаєте, як взаємодіяти з цими учасниками дорожнього руху і чого саме від них чекати.

Вивчення квитків з теорії слід розпочинати відразу після початку навчання в автошколі. На багатьох ресурсах квитки розбиті на теми, щоб ви могли вирішувати їх з освоєнням нового матеріалу в теоретичному курсі.

Вибір машини для навчання – механіка чи автомат?

Питання типу коробки так само складне і актуальне, як і питання вибору мобільного оператора. Існує поширена теорія, що автомат краще для новачків, ніж ручний. По суті, вам належить вибрати тип коробки, яка буде у вашому майбутньому автомобілі.

Не їздив до 30 років, зробив вибір на користь механіки і перші 15 години їздив більш-менш впевнено, не замислюючись про зміну коробки.

З механікою впоратися складніше. З іншого боку, автоматична ліцензія не дозволяє вам керувати автомобілем з механічною коробкою передач, але з правами водія з механічною коробкою передач ви можете керувати як автоматичною, так і механічною коробкою передач. Зважайте на цей фактор.

Загалом, навчання «з нуля» у дорослому віці, освоєння механіки є абсолютно реальним, а експлуатація такого автомобіля, суто суб'єктивно, дає більше розуміння взаємодії з автомобілем. Хоча мій досвід не настільки великий, щоб говорити про нього докладніше.

Важливо: при складанні іспиту з механіки враховуватиметься повернення. Ця особливість автомобіля з механічною коробкою передач призводить до того, що автомобіль злегка відкочується назад при русі під ухил. Відкат понад 20 см вважається недоліком. Тому, користуючись механікою, краще присвятити пару занять як плавному та впевненому зчепленню, так і стартувати під ухил із ручника. А якщо цього не зробити, неякісний старт можна списати на помилку.

Не вдасться здати з першого разу. Що робити?

Коли я вперше складав практичний іспит, я зробив першу помилку, не знявши машину з ручника перед запуском. У той момент мені, звичайно, хотілося від сорому провалитися крізь сидіння водія. Насправді це досить поширена помилка про напругу.

Хвилювання та тривога – ваші головні вороги під час складання іспиту. Наявність камери в машині, наявність незнайомця, що віддає команди через підсвідомість, репліки, все це не повинно виводити вас з рівноваги.

Наполягайте на позитивному тоні та розумійте, що насправді вам нема чого втрачати. Ви можете зробити 3 спроби для складання іспиту, потім ви повинні пройти «перекурс», тобто купити ще один пакет з інструктором і пройти навчання.

Коли я здавав, багато хто приходив після того, як кілька разів провалили іспит. В цьому немає нічого страшного. Часто причиною невдач можуть бути фактори, які не залежать від вас безпосередньо. Так, наприклад, один із хлопців, які орендували зі мною, при паркуванні не зміг припаркуватися між машинами, а про те, що місця не вистачає, зрозумів лише на етапі маневру. Впевнений, що з наступної спроби він уже здав усе на відмінно.

Інструктор та вибір часу для їзди.

Завдання інструктора підготувати вас до іспиту. Парадокс у тому, що коли ви витрачаєте гроші, час та сили, ви повинні бути впевнені, що вас готують якісно.

На жаль, є великий ризик, що людина, яка вас вчитиме, може виявитися приголомшливим водієм, але не найкращим учителем.

Так ось один мій товариш зіткнувся з тим, що його інструктор був настільки стурбований цілісністю машини, що більшість маневрів практично виконував самостійно, привчаючи курсанта боятися машини і не сідати за кермо.

Особисто для мене поїздка була поділена на два етапи приблизно по 40 годин кожен. Після того, як провалив іспит з першого разу, поміняв інструкторів, пересів із просторого седана на малолітражку, поміняв автошколу, щоб складати іспит не у будні, а у вихідні.

Це якісно зіграло на користь водійських навичок. Якщо з першим інструктором я навчився керувати автомобілем за командами, виконувати маневри за інструкцією, не замислюючись про них, то з другим інструктором я навчився керувати автомобілем на максимальній швидкості, щоб вчитися і самостійно орієнтуватися в дорозі та знаках.

Інструктор має бути зацікавлений у тому, щоб зробити вас сильнішим там, де вам не вистачає навичок, навчити вас не уникати труднощів, а долати їх. Тоді іспит буде вам не важким випробуванням, а ще одним кроком на шляху, який ви просто подолаєте.

Важливо приділяти час правильному водінню. Умовно можна розділити часові пояси на ранкові, денні та вечірні. (Ви не зможете їздити вночі через комендантську годину).

Я побував у всіх цих періодах, так що за достоїнствами кожного з тимчасових періодів:

  1. Ранок. Найкращий час 6-8 ранку (звичайно, не всі інструктори такий час приймуть). У цей час на дорогах практично немає машин, і можна зосередитися на вивченні знаків та звикання слідувати їм. А інтервал 8-10 зовсім некомфортний. Всі поспішають на роботу, вас будуть підрізати та поспішати інші учасники дорожнього руху, ви часто стоятимете в пробках та ірисках
  2. Обід (11-16 день) - у цей час на дорогах багато машин, узбіччя припарковано, обгони місцями можуть бути утруднені. Це час максимальної уваги до пішохідних переходів, де люблять кататись діти на велосипедах.
  3. Вечір (після заходу сонця). Час ускладнюється як вечірнім рухом, так і обмеженою видимістю, але присвятити навчанню їзді вночі також потрібно хоча б кілька разів, навіть якщо вам це не подобається.

Здав права приблизно через 60-80 годин навчання (через 30 годин перестав рахувати). Хто може зробити це швидше, кому потрібно більше часу. Пам'ятайте, що велике місто - це серйозний рух і складні розв'язки, і якщо вам потрібно більше часу на навчання, не лінуйтеся, навчайтеся більше.

Підсумок чи чому в жодному разі не слід намагатися отримувати права за хабар

Автор цих рядків свого часу встиг попрацювати кореспондентом телеканалу «Магнолія» і був свідком наслідків не однієї аварії, тож спочатку сідати за кермо було навіть страшніше за тих, хто рідше стежив за наслідками помилок водіння.

Звичайно, від помилок на дорогах ніхто не застрахований – їх роблять як невпевнені в собі, недосвідчені водії, так і досвідчені, а звідти – надмірно впевнені водії.

Але ціна помилки – життя, здоров'я та майно не тільки вас, а й інших учасників дорожнього руху, тому варто ставитись до керівництва максимально відповідально.

Ті, хто каже, що «без хабара видати не можна», керуються різними міркуваннями.

Одні вважають, що їх так добре навчив дідусь у селі, інші впевнені, що в сервісному центрі на них чекає сірий вовк і бажає їм особистого зла.

Насправді інспектори виконують свою роботу — і якщо ви добре підготуєтеся, ваші зусилля будуть оцінені ними вище за будь-який хабар. А якщо вас якось спеціально "набивають" - не соромтеся подавати апеляцію і вам дадуть ще одну спробу.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

БІЛЬШЕ НОВИН