Ощадбанк заблокував карту пенсіонера-переселенця: що вирішив суд

0
155

Ощадбанк заблокував картку пенсіонерки-мігранта: що вирішив суд

Поселенець зажадав розблокувати картку

У жовтні 2019 року суддя Костянтинівського районного суду Донецької області з'ясовувала, чи мали держбанк підстави залишати пенсіонерку без доступу до грошей.

На початку березня 2019 року пенсіонер-мігрант отримав повідомлення від Ощадбанку про те, що його рахунок заблоковано. Чоловік вирішив перевірити та спробував зняти гроші у банкоматі. Але все марно — коштів не було.

З'ясувалося, що мігранта не ідентифікували, тому банк позбавив його можливості користуватися платежами.

Чоловік вважав такі дії банку незаконними. За його словами, за підписаних ним умов надання банківських послуг не було зазначено, що банк має на це право.

"Жоден закон, що регулює діяльність банківських установ та виплату соціальної допомоги вимушеним переселенцям, не дає банку права блокувати рахунок у зв'язку з неідентифікацією клієнта", - вважає постраждалий клієнт.

Такого закону може і не було, але була ухвала Кабінету Міністрів від 5 листопада 2014 р. № 637 «Про здійснення соціальних виплат вимушеним переселенцям». Вони діють сьогодні.
Цей указ зобов'язував мігрантів, які отримують виплати, зокрема пенсії, регулярно приходити до відділення Ощадбанку для перевірки. Якщо цього не зробити, кошти на рахунку буде заблоковано.

Чоловік був упевнений, що указ ще не був законом, тому його права не мали права обмежувати. Щоб довести це, він звернувся до суду.

Що було в суді

Чоловік попросив розблокувати його обліковий запис і відшкодувати за це моральну шкоду. У відповідь на це в Ощадбанку нагадали, що діяли відповідно до рішення уряду, тож порушення з їхнього боку не було.

Суддя вислухав усіх і розклав розповідь «по поличках». З'ясувалося, що чоловіка було зареєстровано як мігранта в середині жовтня 2014 року. У цьому випадку це була довідка з відділу соціального захисту Костянтинівської міськради.

Після цього чоловік вирушив до відділення Ощадбанку та отримав там електронне пенсійне посвідчення. Це "два в одному" - і пенсійне посвідчення, і банківська картка. Крім пенсії, з неї можна отримувати й інші виплати.

Як і банківська картка, електронне пенсійне посвідчення діє три роки за умови, що пенсіонер особисто прийде до будь-якого відділення Ощадбанку для ідентифікації. Першого року це потрібно було робити раз на півроку, потім раз на рік.

Якщо пенсіонер вчасно не пройшов обов'язкової ідентифікації, картка автоматично блокується для платежів, про що пенсіонер отримує смс. Що сталося із героєм цієї історії. Розблокувати картку можна лише після того, як пенсіонер особисто відвідає відділення для ідентифікації.

Тому суддя визнав, що, обмеживши доступ до коштів, Ощадбанк справді нічого не порушив. Якщо банк не винен, то немає причин відшкодовувати чоловікові моральну шкоду. Таке рішення у жовтні 2019 року ухвалила Олена Білостокська, суддя Костянтинівського міського районного суду Донецької області.

Тисячі переселенців не можуть отримати пенсійне посвідчення

Як повідомляв сайт «Свій.місто», з початку повномасштабного вторгнення Ощадбанк припинив випуск електронних пенсійних сертифікатів (ЕПП).

З'ясувалося, що внутрішньо переміщені особи, які пройшли реєстрацію до початку повномасштабного вторгнення, можуть отримати лише електронне пенсійне посвідчення згідно з постановою Кабінету Міністрів від 5 листопада 2014 р. № 637.

— Ситуація із пенсійними сертифікатами доходить до абсурду. Минулого тижня на телефон SOS Донбасу (0 800 309 110) надійшов дзвінок: жінка похилого віку звернулася до пенсійного фонду, де їй сказали, що не можуть зробити електронне пенсійне посвідчення, оскільки Ощадбанк зараз їх не здійснює з технічних причин. У ПФУ зробили папір, але сказали, що не можуть його оформити, тому що не мають на це права згідно з чинним законодавством», — пояснила юрист «SOS Донбасу» Тая Аврам.

Насправді, ті, хто став мігрантами після 24 лютого 2022 року, не стикаються з цією проблемою. Вони можуть звернутися до будь-якого іншого банку та отримати там пенсійну картку.

«Переселенці залишаються без документа, що підтверджує призначення пенсії. І неважливо, чи звертаються вони за електронним пенсійним посвідченням вперше або замість пошкодженого чи загубленого, або коли закінчується термін дії попереднього пенсійного посвідчення. Що відповідає Ощадбанк: «Чекати на поновлення видачі або отримати звичайну картку для розрахунків», — описує ситуацію юрист.

Для прискорення вирішення проблеми фахівці рекомендують звертатись на одну з гарячих ліній:
Телефон уряду: 15-45 (під час дзвінка зазначається, що ви маєте надіслати скаргу до Міністерства соціальних справ).

  • Гаряча лінія Мінсоц 1539 .
  • Міністерство реінтеграції: 1648.
  • Гаряча лінія Уповноваженого у справах внутрішньо переміщених осіб: (066) 813.
  • Пенсійний фонд України: 0 (800) 503.
  • Апарат Уповноваженого Верховної Ради з прав людини: 0 (800) 501.

Інформатор повідомив, що Ощадбанк відмовився відкривати пенсійний рахунок через підозри у фінансуванні тероризму.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

БІЛЬШЕ НОВИН